Ketenintegratie 2.0

Het optimaal benutten van de ketenintegratie. Dat is een streven voor veel organisaties in de grondstoffenmarkt. Want, door met alle schakels tot afstemming te komen en zo een perfecte beheersing te hebben over alle logistieke stromen, dat is toch ideaal?
Clever Consultancy helpt afvalinzamelaar bij volgende stap ketenintegratie

Onze klant gaat voor de ketenintegratie 2.0

Onze klant vroeg om onze begeleiding bij haar traject richting een zogenaamde ketenintegratie 2.0. Want deze afvalinzamelaar en -verwerker had de afstemming van de logistieke stromen over alle schakels heen eigenlijk al perfect voor elkaar. Nu vraag je je misschien af: ‘wat kan er dan nog beter?’ De klant heeft in principe alles nu mooi onder controle met een aantal pakketten, Excel en wat rapportagetools. Toch is ze toe aan een volgende stap. Dat wil zeggen: het systeem moet verbeterd worden, met behoud van dezelfde controle op processen en informatie.

Forecasting en demand driven chain supply

Daarom onderzoeken we de mogelijkheden van een systeem wat gaat richting betere forecasting en compleet demand driven. Zo geven we een heel nieuwe dimensie aan de invulling van de ketenintegratie. Zo’n systeem bestaat nog niet in de afvalbranche. Dat vraagt dus om een gedegen zoektocht.

Strategieën bepalen

Om het project te laten slagen, bekijken we de kansen die er liggen. We onderzoeken 3 mogelijke strategieën:

  1. Je kunt het houden zoals het nu is en het huidige systeem verbeteren. Dit is de uitkomst als de andere 2 strategieën niks worden.
  2. Ook kun je met een bestaande leverancier in de branche dit pakket op maat ontwikkelen. De vraag is dan: welke partij heeft deze volwassenheid en gedrevenheid om dat te doen?
  3. Of je kunt een bestaande partij buiten de branche zoeken, die zo’n supply chain kan bedienen. Dan kijk je naar supply chain management, transportmanagement en warehouse management. Deze worden met name gebruikt door partijen in de retail.

Draagvlak creëren

Naast het kiezen van de juiste strategie, is er nóg iets wat niet over het hoofd gezien mag worden. Alle mensen met een rol in dit toekomstplan van de klant.

De businessanalisten, consultants en informatiemanagers zien dat dit een belangrijke stap is voor de toekomst. Door hun inzichten, de informatie die ze tot hun beschikking hebben, het streven naar doelen en rekening houdend met beleid van de overheid, zien zij het belang van de ketenintegratie 2.0. Ze weten wat dit in de toekomst gaat betekenen als hier nu aandacht aan wordt besteed.

Dit inzicht moet ook landen bij andere medewerkers. Neem bijvoorbeeld een chauffeur die gewend is om altijd op woensdagochtend restafval op te halen volgens een bepaalde vaste route. Hij krijgt te horen dat hij vanaf datum x voor het eerst met een boordcomputer werkt, compleet andere routes rijdt en ook nog eens met een paar onbekende collega’s. Het is belangrijk dat hem verteld wordt wat er verandert in zijn werk, waarom dit verandert en wat hij hiermee bijdraagt aan het bedrijf. Deze ‘change of mind’ geldt natuurlijk voor alle rollen binnen de organisatie. Er zijn dus 3 belangrijke facetten als het gaat om draagvlak creëren:

  • Een nieuwe mindset creëren, door de nieuwe visie en strategie kenbaar te maken.
  • De bereidheid van alle betrokkenen om mee te bewegen en te innoveren.
  • Er samen als team mee aan de slag willen gaan, om doelen te bereiken.

Er komt dus veel meer bij kijken dan alleen een nieuw systeem uitkiezen en implementeren. Het projectteam onderzoekt daarom nu welke inzichten nodig zijn om ook het team efficiënt mee te nemen in dit project.

Het resultaat

Voor ons is dit project een hele mooie uitdaging. Voor andere bedrijven in de afval- en recyclingsector is het óók interessant. Het geeft inzicht in hoe ook zij aan de slag kunnen met ketenintegratie en welke innovatieve middelen hierbij ingezet kunnen worden.

Wanneer dit allemaal vorm heeft gekregen, zal onze klant nóg slimmer haar stromen kunnen beheersen. De ketenintegratie 2.0 maakt alle onderdelen binnen de keten nóg wendbaarder. Zo kunnen machines en voertuigen efficiënter ingezet worden, wordt mankracht afgestemd op de behoefte en wordt aanvoer en verwerking nóg beter op elkaar afgestemd. We kijken uit naar de voortgang van dit project.